Reacties en voorbeelden uit de praktijk

Reacties van tevreden coachees

  • “Met behulp van paardencoach Maureen Raben van MK consulting ben ik aan de slag gegaan om mijn angst voor paarden te overwinnen. Wat een geweldige ervaring was het! De taal van paarden beter leren begrijpen en ondertussen waardevolle inzichten van de paarden ontvangen. Dit alles uitgelegd en vertaald door Maureen. Wat ik erg waardeer is de enorme rust die Maureen uitstraalt. Zij gaf mij de ruimte om in mijn eigen tempo te onderzoeken en stapjes vooruit te maken!”
  • “Weer bewust gemaakt van rust vinden in mezelf en van daaruit het leven leiden”
  • “Het was bijzonder. Je wordt weer met beide benen op de grond gezet. Ik kan het iedereen aanraden; je leert zoveel over jezelf.”
  • “Ik vind het bijzonder hoe jij mij allerlei dingen in kan laten zien, zonder dat daar hele praatsessies voor nodig zijn. En doordat ik het zo lijfelijk ervaar, mijn eigen lijf en het lijf van de pony, komt het ook heel diep binnen. Je doet dat op een hele fijne manier. Dat gaf mij de mogelijkheid om iets wat zo ingewikkeld, zo gevoelig is, te laten zien. Alle kleine stapjes die ik kon zetten, zullen mij verder brengen. Die stapjes zette ik niet alleen afgelopen vrijdagmiddag, maar gaan nog steeds door. Wat een krachtige manier van coachen. Intens en liefdevol.”

Voorbeelden

  • Een jongen wil graag contact met het paard. Het paard staat in de hoek en wil geen contact. De jongen zoekt toenadering maar zonder resultaat. Hij wordt wat opdringerig en gefrustreerd, waardoor het paard zich nog meer afsluit. Ik vraag of hij dat herkend bijvoorbeeld met andere kinderen op school. Ja zegt hij. Hij wil graag aansluiting maar dat lukt niet. Ik vraag hem meer afstand te nemen, goed rechtop te staan en met een open houding contact te zoeken. Wanneer de jongen dat doet en zich meer ontspant, draait het paard zich om en komt naar hem toe. De jongen is erg blij dat het is gelukt. 
  • Een meisje met ASS is erg onzeker en op school niet weerbaar en wordt gepest. Ze krijgt de opdracht een rondje te gaan lopen met een paard. Ze loopt met haar schouders naar beneden en kijkt naar de grond. Het paard kijkt om zich heen, wil haar voorbij lopen. Ik vraag haar wat zekerder te gaan lopen, en vraag haar te kijken waar ze heen gaat en een duidelijk doel te stellen waar ze heen wil lopen. Ze past haar houding aan, gaat zekerder lopen en het paard sluit zich bij haar aan en gaat achter haar lopen. Het meisje is zichtbaar verrast en blij dat haar dit lukt. Dit is lichaamstaal en lichaamshouding. Op school kan zij dit ook toepassen. Op deze manier wordt zij zelfverzekerder en daarmee ook weerbaarder.
  • Een vrouw met paardenervaring ging met mijn paard werken. Het paard werd erg onrustig en vloog de bak door. Ik vroeg haar wat er gebeurde. Ze zei dat ze het paard wat opdrachten wilde geven om te doen. Het paard ving alle signalen tegelijk op en wist daardoor niet meer wat er van hem verwacht werd. Ze herkende dit vanuit haar werk als teamleider in de zorg, daar konden de medewerkers haar vaak ook niet volgen. Het bleek dat ze vaak een paar stappen te ver vooruit was. Door stapje voor stapje te gaan werken en in het nu te blijven ging het beter. Ze vond het mooi dat het paard haar dit inzicht gaf.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.